top of page

יום סיורים לציבור הרחב
חול המועד סוכות, 2019

רקע

כחלק מגישה הרואה חשיבות בהנגשת מדע הגאולוגיה לציבור בישראל, יזם נשיא החברה הגיאולוגית לשנת 2018-19, זהר גבירצמן (המכון הגיאולוגי והאוניברסיטה עברית), יום סיורים לחובבים ומתעניינים בציבור הרחב. הסיורים יתקיימו זו השנה השנייה, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, בחול המועד סוכות, י"ז בתשרי, תש"פ, 16.10.2019. תוכננו שבעה סיורים ברחבי הארץ בהדרכת גיאולוגים מטעם החברה הגיאולוגית הישראלית: הגליל התחתון, קיסריה, מערת שורק, מכתש רמון והרי אילת. הסיורים לים המלח ולמכתש הגדול נדחו בשלב זה מפאת חוסר היענות

ההשתתפות בסיורים מותנית בהרשמה מראש ובתשלום סמלי דרך אתר החברה להגנת הטבע. שימו לב, נקודת המפגש לכל סיור תימסר בעת ההרשמה באתר. 

למעבר להרשמה ופרטים נוספים באתר החברה להגנת הטבע לחץ כאן

 

תופעות געשיות ומערכות שבירה בגליל התחתון

הדרכה:

ד"ר גדעון בר, המכון הגיאולוגי הישראלי.

המסלול:

נבקר במחשופי דייקים בכביש טמרה – נעורה, נערוך תצפית על הגליל התחתון ונחל תבור מאזור גזית, ונלך במסלול מעגלי של כ- 5 ק"מ אל הלוע הוולקני והדייקים של נחל תבור.

רמת קושי:

בינונית – קשה (ירידה תלולה לנחל תבור).

קהל יעד:

בוגרים וילדים מעל גיל 12 - מטיבי לכת.

הסיור יתקיים ברכבים פרטיים. הסיור דורש פיצול רכבים.

שעות:

09:00-16:30.

רקע גאולוגי:

ההתחתרות העמוקה של נחל תבור התיכון ויובליו, ומחשופים מלאכותיים בצידי כבישים, מאפשרים התבוננות ייחודית במגוון רחב של מבנים גיאולוגיים ותופעות וולקניות וסדימנטריות, אלה בצד אלה. בסיור זה אנו מתמקדים באזור מצומצם יחסית, בו נחשף כמעט במלואו אחד הלועות הוולקניים הבודדים בגליל. חשיפתו מגלה מערכת הזנה ותוצרים וולקניים מגוונים, דגמי זרימה והתקדמות של דייקים, ויחסי שדה מורכבים בין הלוע לבין סלעי הסביבה והמבנים הגיאולוגיים הסמוכים.

רקע
הגליל התחתון
קיסריה

אירועי צונאמי בנמל קיסריה

הדרכה:

ד"ר בוורלי גודמן צ'רנוב, החוג למדעים גאו-ימיים ע"ש ד"ר משה שטראוס, אוניברסיטת חיפה.

המסלול:

ניפגש בכניסה לחניון הדרומי גן לאומי קיסריה (כניסת התיאטרון). משם נפצל את הרכבים ונסע לנקודת התחלת הסיור בחוף האקוודוקט (מכונה גם חוף הקשתות). נעקוב אחר אמת המים דרומה לכיוון החלק הצלבני של העיר העתיקה. בדרכנו לאורך החוף נבקר שרידים עתיקים של תשתיות עירוניות כמו מערכת הביוב, חומות הביצור ובית הכנסת. נסיים בגן הלאומי בעדויות מודרניות ועתיקות לאירועי צונאמי בעבר.

דרגת קושי:

בינונית, הליכה משוערת כ- 5 ק"מ.

קהל יעד:

כל הגילאים.

הסיור יתקיים ברכבים פרטיים. הסיור דורש פיצול רכבים.

שעות:

09:00-16:30

רקע גאולוגי:

קיסריה הוקמה על ידי המלך הורדוס לפני כ-2000 שנה. בניית הנמל המלאכותי של קיסריה כללה פיתוחים טכנולוגיים ייחודיים ופורצי דרך לזמנם, שניסו להתמודד עם המורכבות ההנדסית של בניה על קו החוף. אף על פי כן, בשלב מסוים הנמל שקע מתחת לגלים ולא היה בשימוש. עדויות לאירועי צונאמי בתוך ובסביבת הנמל עוררו עניין גיאולוגי בהיסטוריה של נמל קיסריה. לפחות שלושה אירועי צונאמי (ואף אירוע אפשרי נוסף רביעי) תועדו לאחר הקמת הנמל.

 

מערת שורק (מערת אבשלום)

הדרכה:

ד"ר אבנר אילון, המכון הגיאולוגי לישראל

המסלול:

סיור מעגלי במערת שורק. המסלול מונגש לנכים.

רמת קושי:

קל.

קהל יעד:
כל הגילאים.

שעות:

16:00-18:00

 

רקע גיאולוגי:

מערות שבחללן נטיפים המשתלשלים מהתקרה, זקיפים הצומחים מהרצפה ושאר צורות מרהיבות נחשבות בין תופעות הטבע החביבות על מטיילי כל העולם. לצד המערות הגדולות והמפורסמות בעולם, נמצאת בישראל מערה אשר בהשוואה למערות מפורסמות בעולם היא נחשבת קטנה אבל מרהיבה ביופייה. מערה מרשימה זו היא מערת הנטיפים (מערת אבשלום, מערת שורק). מערת הנטיפים נמצאת במורדות המערביים של הרי יהודה ונתגלתה בשנת 1968 בעקבות פיצוץ במחצבת הרטוב ליד בית שמש. המערה הוכרזה כשמורת טבע (שמורת אבשלום) כדי להגן עליה מפני הפיצוצים במהלך עבודות החציבה. עד לגילויה הייתה המערה סגורה, ללא פתח חיצוני לאטמוספירה וגם לאחר פתיחתה למבקרים דואגת רשות הטבע והגנים לשמרה כמערה סגורה, כדי שהתנאים שבה יישארו קרובים במידת האפשר לתנאים ששררו בה בטרם נפרצה. אורכה כ- 80 מטר, רוחבה כ- 60 מטר וגובהה המרבי כ- 12 מטר. עובי כיסוי הסלע שמעליה נע בין 12 ל- 40 מטר. מעל תקרתה מצויים כיסי קרקע ובהם צמחייה ים תיכונית. הלחות היחסית במערה קרובה ל- 100% הטמפרטורה היא הטמפרטורה הרב שנתית הממוצעת שעל פני השטח, כ- 20 מעלות צלזיוס. בעת גילוי המערה היה ריכוז הפחמן הדו-חמצני בה כפליים מריכוזו באטמוספרה. כיום, בגלל ריבוי המבקרים עלה הריכוז שלו, אבל הוא מווסת באמצעות מכשור מתקדם, כך שהמערה לא תיפגע. המערה נוצרה כנראה לפני כ 4-6 מיליון שנה, לפני התרוממות הרי יהודה, כאשר גובה האזור היה קרוב לגובה מפלס מי הים. המערה התפתחה בתוך סלעי דולומיט וגיר שגילם כ- 95  מיליון שנה. מאז היווצרות המערה האזור התרומם, וכיום היא נמצאת כ 400 -מטר מעל מפלס פני הים. באזור ידועות מערות נוספות באותו גובה טופוגרפי כמו מערת שמשון ומערת התאומים.

מאז גילויה של מערת אבשלום ופתיחתה לקהל הרחב בשנות השבעים של המאה שעברה, מבצע המכון הגיאולוגי מחקרים וניטור של הרכב המים המגיעים למערה, הרכב הנטיפים והזקיפים, הטמפרטורה והאטמוספירה של המערה. המחקרים והניטור נערכים במטרה לשמר את המערה בצורתה הטבעית למרות היותה מוקד תיירותי ולמצות את המידע האצור בשלל הצורות המרהיבות של סלעיה. לצד יופייה המרהיב של המערה, היא מהווה חלון הצצה למתרחש בתת הקרקע ולמעקב אחרי המים הנודדים מפני השטח אל מי התהום. חוקרי המכון הגיאולוגי משתמשים במשקעי המערה לשחזור שינויי אקלים ולשחזור רעידות אדמה עתיקות. בסיור נסביר כיצד מחקרים אלה מתבצעים.

מערת שורק

מכתש רמון

הדרכה: ד"ר ירון פינצי, מו"פ מדבר וים המלח

המסלול: נתחיל את היום בהליכה קצרה מביס"ש הר הנגב לאורך מצוק המכתש – שם נעשה היכרות עם נושאי המגוון והמורשת ועם ההיסטוריה הגיאולוגית של המכתש. לתוך המכתש נרד במעלה ברוש וממנו נפנה לעבר גבעת המנסרה ומשם לאתר אבן-רוח-מים המכונה "הים של מצפה".

רמת קושי: בינונית - קשה

קהל יעד: מבוגרים וילדים מעל גיל 16 - מטיבי לכת

הסיור יתקיים ברכבים פרטיים. הסיור דורש פיצול רכבים.

שעות:

09:00-16:30

רקע גיאולוגי: מכתש רמון הוא תופעת טבע בעלת חשיבות וייחודיות בינ"ל הצופנת בתוכה מגוון עשיר של תופעות ועדויות לתהליכים ותנאי סביבה שהתקיימו פה במשך 250 מיליון שנה! הסיור יחשוף למטייל את מאפייני המכתש ואת הסיפורים המוכרים והפחות מוכרים שלִיוּוּ את התפתחותו והם רשומים ומתועדים בסלעים ובתופעות מתקופות הטריאס, היורא והקרטיקון. במהלך היום נחשף גם לתהליכים שעיצבו את המכתש וסביבתו ואשר נמשכים מאז ועד היום. דגש מיוחד נשים על הבנת החשיבות של המגוון הגיאולוגי – השפעתו על החי, הצומח והאדם ועל הבנת המושג מורשת-טבע בהקשר לאתרים ייחודיים כדוגמת המכתש. בתחילת הסיור גם נעשה היכרות ראשונית עם מסלול חדש וייחודי – מסלול סובב רמון.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מכתש רמון
הרי אילת

גיאולוגיה ועיצוב הנוף בהרי אילת - נחל שחורת

הדרכה:

ד"ר חנן גינת, מו"פ מדבר וים המלח, ראש מועצה אזורית חבל אילות

המסלול:

תחילת המסלול הרגלי בכניסה לקניון שחורת. סיור מעגלי.

דרגת קושי:

בינונית. משך הסיור כ- 4 שעות.

קהל יעד:

מבוגרים וילדים מעל גיל 12

הסיור במכוניות פרטיות.

שעות:

12:00-16:30

רקע גיאולוגי:

בסיור הגיאולוגי נכיר את כל יחידות הנוף-סלע העיקריות של אזור אילת - הסלעים המגמטים העתיקים, אבני החול הנוביות, סלעי המשקע הימיים והסחף הנחלי הצעיר. בסיור נפגוש את אחד ההעתקים הגיאולוגים הראשיים של אזור הערבה המעתיק את סלעי המשקע הימיים לצד הסלעים המגמטים. כמו כן, נכיר את ההיבטים ההדרולוגים של קניון שחורת.

bottom of page